Повторювально-узагальнювальний урокпо темі «Друга світова війна».
Мета:
- Повторити і узагальнити історичний матеріал по темі;
- Вчити учнів порівнювати, пояснювати, аналізувати історичні факти та діяльність осіб, спираючись на отримані знання;
- Розвивати вміння аргументовано, на основі історичних фактів обстоювати власні погляди на ту чи іншу проблеми;
- Сприяти вихованню антивоєнних поглядів, патріотичних почуттів.
Основні поняття:
· антифашистська коаліція;
· антисемітизм;
· рух опору;
· політика умиротворення агресора;
· голокост;
· біполярний світ;
· шовінізм.
І рівень
1) Скласти складний план до теми «ІІ світова війна»
ІІ рівень
1) визначте періоди ІІ світової війни:
1. 01.09.1939-22.06.1941; 01.09.1939-06.1942;
2. 22.06.1941-19.11.1942; 06-1942-02.1944;
3. 19.11.1942-06.06.1944; 01.1944-02.09.1945.
4. 06.06.1944-08.05.1945;
5. 08.05.1945-02.09.1945.
2) Військова операція Німеччини проти Польщі (з 02.09.2939р.) носила кодову назву
а) «Вайс» б) «Концерт» в) «Ост»
3) Приєднання Західної України та Західної Білорусі до СРСР розпочалося зі вступу Червоної Армії на територію Польщі
а) 01.09.1939 б) 17.09.1939 в)28.09.1939
4) За яку зовнішньополітичну акцію СРСР був виключений із Ліги Націй:
а) за агресію проти Фінляндії;
б) за приєднання держав Прибалтики;
в) за приєднання Північної Буковини.
5) Поставте у хронологічну послідовність агресію Німеччини проти держав Європи після капітуляції Польщі:
а) Данія-1 б) Норвегія-2 в) Франція-3 г)Бельгія-4 д) Голландія-5
6) Восени 1939 року радянське керівництво нав’язало прибалтійським країнам Естонія, Латвія, Литва «договори про взаємну допомогу на умовах використання СРСР їхніх морських баз». Це був перший крок до окупації цих країн, що наступала:
а) весною 1940р. б) влітку 1940р. в) весною 1941р.
7) Складіть хронологічний ланцюжок означених подій
1.-напад Німеччини на П. 01.09.1939р.
2.-вступ Червоної Армії на територію Західної України та Західної Білорусі 17.09.1939р.
3.- капітуляція Франції 22.06.1940р.
4.- вступ до війни Італії 10.06.1940
5.- агресія на Балканах 17.04.1941 (Югославія капіт.) 29.04.1941 (Греція).
8) Встановіть відповідність:
1) а) 22.06.1941р. –1) початок німецько-радянської війни
2) б) 07.12.1941 –2) Японія розпочала військові дії проти США на
Тихому океані.
6) в) 01.01.1942 –3) битва під Ель-Аламейном
3) г) 10-11.1942 –4) наступ англо-американських військ у Тунісі
5) д) 02.02.1943 –5) капітуляція німецьких військ під Сталінградом
4) е) 03.05.1943 –6) 26 держав підписали у Вашингтоні Декларацію
Об’єднаних Націй
7) є) 07-08.1943 –7) Курська битва.
9) 25 липня Велика фашистська рада висловила недовіру Б. Муссоліні, і він, прийшовши до короля на аудієнцію, був заарештований. Король призначив прем’єр-міністром начальники генерального штабу маршала П. Бадольо. 8 вересня лондонське радіо оголосило про підписання союзниками перемир’я з урядом Бадольо. Це відбулося:
а) 1942р. б) 1943р. в) 1944р.
10) Утворення антигітлерівської коаліції
а) 12.07.1941 – у Москві підписано договір між урядами – СРСР – Великобританії – початок утворення.
б) 02.08.1941 – обмін нотами США – СРСР
в) 29.09.-01.10.1941 – конференція у Москві США-СРСР-Великобританія
г) серпень 1941 – Атлантична хартія
д) листопад 1941 – уряд США поширив дію на СРСР закону про ленд-ліз (надання зброї та спорядження в позику чи кредит)
е) грудень 1941 – вступ США у війну – завершення створення антигітлерівської коаліції
є) 26 країн підписали Декларацію Об’єднаних Націй.
11)
1. Ейзенхауер –
2. Тимошенко С.К. – командувач Західним фронтом СРСР
3. Рокосовський К.К. –
4. Гудеріан – командувач …..
5. Рундштедт –
6. Ф.Бок –
7. В. Леєб –
8. Сталін – голова ДКО СРСР, голова Раднаркому СРСР
9. Муссоліні – італійський фашистський диктатор
10. Роммель –
11. Монтгомері – командир англійських військ
12. Паулюс – генерал полковник, командував наступом на Сталінград
13. Родимцев – генерал СРСР, командир стрілецької дивізії при обороні Сталінграду.
12) Крах плану «блискавичної війни» гітлерівців розпочався з першої великої поразки Німеччини у битві під Москвою 30.09.1941-20.04.1942.
13) Сталінградська битва 17.07.1942-02.02.1943 була початком докорінного перелому в ході ІІ світової війни. В полон потрапило 22 дивізії і 160 окремих частин – 330 тис. чол.
14) В Курській битві загинули кращі частини німецької армії (ген. Мелентін)
«Велика Німеччина», «Мертва голова», «Адольф Гітлер», «Рейх» - танкова і моторна дивізії. Ця битва найбільша танкова битва ІІ світової війни (1200 танків).
15) На кінець вересня 1943р. німці утворили міцну лінію оборони в районі Дніпра – «Східний вал».
16) Тегеранська конференція глав урядів СРСР, США, Велика Британія, яка відбулася 28.11 – 01.12.1943р. прийняла рішення про відкриття ІІ фронту у Європі у травні 1944р. – операція «Оверлорд» 06.06.1944.
17) 10.07.1941 – 09.08.1944 – блокада Ленінграду.
18) Рух опору очолювали:
а) Ш. де Голль – «Вільна Франція»
б) Ф.Полетаєв – Італія
в) Й. Броз Тіто – народна визвольна армія Югославії (НВАЮ)
г) Л.Свобода – Чехословаччина
д) Армія Крайова –
е) ЕЛАС – Греція
є) ЦШПР – центральний штаб партії руху опору Пономаренко.
19) Операція «Оверлорд» («Повелитель») – найбільша десантна операція ІІ світової війни. Війська союзників висадилися в Нормандії.
а) 18.05.1943р. б) 06.06.1944р. в)20.08.1944р.
20) 23.10.1944р. відбулася одна з найбільших в роки ІІ світової війни морських битв. Саме тут японці вперше застосували літаки з пілотами «камікадзе». Але чисельна і технічна перевага принесла перемогу американському флоту. Це була битва біля острова:
а) Лейте; б) Окінава; в) Іводзіма.
21) Доповніть текст:
Німецький контрнаступ, який розпочався в грудні 1944р. був спробою перехоплення стратегічної ініціативи на Західному фронті. Це мало місце (в Арденнах, на Ельбі, в Альпах).
22) Окупована фашистами Європа була вкрита мережею таборів смертників. Освенцім знаходився:
а) Австрія; б) Польща; в) Чехія.
23) На конференції глав держав СРСР, США, Велика Британія, що відбулася 04-11.02.1945р. однією з найскладніших проблем була:
а) українська; б) югославська; в) польська.
24) Встановіть відповідність:
а) 16.04.1945 – початок Берлінської операції;
б) 25.04.1945 – зустріч американських та радянських військ на р. Ельба.
– відкриття Установчої конференції ООН у Сан-Франциско
(25.04.-26.06.1945)
в) 02.05.1945 – капітуляція Берлінського гарнізону
г) 09.05.1945 – визволення Праги – остання операція в ІІ світовій війні.
25) Демілітаризація, декартелізація, денацифікація, демократизація – такі принципи політики щодо Німеччини встановили СРСР, США, Велика Британія на конференції в:
а) Ялті; б) Тегерані; в) Потсдамі.
26) У роботі Потсдамської конференції глав урядів США, СРСР, Великої Британії взяли участь:
а) Сталін, Черчіль (якого замінив Еттлі), Г. Трумен;
б) Рузвельт, Сталін, Черчіль;
в) Сталін, Рузвельт, Еттлі.
27) Доповніть текст:
Акт про беззастережну капітуляцію Німеччини був підписаний (2,4,8 травня) 1945р. (фельдмаршалом В.Кейтелем, генералом Йодлем, адміралом Деніцем). З радянського боку його підписав (маршал Конєв, маршал Жуков, Йосиф Сталін).
28) У ході війни з Японією США вдалися до атомного бомбардування японських міст – Хіросіми і Нагасакі. Друге бомбардування співпало зі вступом у війну проти Японії СРСР. Це сталося
а)02.08.1945р; б) 06.08.1945р; в) 09.08.1945р.
29) Акт про беззастережну капітуляцію Японії був підписаний на борту американського лінкора «Міссурі» в Токійській затоці 02.09.1945р. Представник СРСР:
а) відмовився підписати умови капітуляції;
б) підписав акт капітуляції;
в)настояв на додаткових статтях акту про капітуляцію, які були підписані 09.09.1945р. (повернення Південного Сахаліну, Курильських островів).
30) Операції Німеччини по захопленню територій:
а) «Вайс» – Польщі;
б) «Везерюбут» – Данія, Норвегія;
в) «Тезей» – Північна Франція;
г) «Геркулес» – Мальта;
ґ) «Аїда» – Єгипет;
д) «Цитадель» – Курська дуга;
е) «Барбаросса» – СРСР;
є) «Тайфун» – Москва;
ж) «Ост» – колонізація СРСР і Східної Європи.
Додаткове питання:
* Основні підсумки війни:
- світове співтовариство було врятоване від «фашистської чуми»»; вирішальна роль у перемозі належить країнам антигітлерівської коаліції; вагомий внесок СРСР; (наслідки)
- зростання міжнародної ролі СРСР;
- посилення позицій у міжнародній політиці США;
- утвердження в країнах Східної Європи прорадянських режимів;
- розкол Європи на два військово-політичні блоки;
- криза та розпад світової колоніальної системи.
Англійська революція середини ХVІІ ст. (3 години)
1. Причини і початок революції.
2. Громадянська війна.
3. Промислова революція в Англії.
Революція соціальна – (фр. – повна зміна, переворот) – докорінний переворот у життя суспільства, який забезпечує його поступальний розвиток, приводить до ліквідації віджилого суспільного ладу і утвердження нового, прогресивнішого.
Поняття: Конституційна монархія, опозиція, «Нове дворянство», абсолютизм, мануфактура (розсіяна, централізована), кавальєри-роялісти, «круглоголові», громадянська війна.
Причини і початок революції
Мета: 1. Допомогти учням засвоїти соціальні, економічні і політичні
передумови революції.
2. Визначити причини і початковий етап революції. Протистояння
короля і парламенту (Довгого). Результати революції.
3. Розвивати аналітичне мислення, пам'ять.
4. Сприяти вихованню громадянської позиції; зацікавленості до
історичного минулого.
5. Вчити аналізувати історичні явища, визначати їх суть, причини,
значення.
Обладнання: мапа, додатковий підручник.
І. Організаційний момент (5хв.).
ІІ. Вивчення теми (7-10 хв. підготовча робота).
1. Соціально-економічні та політичні передумови революції.
2. Карл /. Довгий парламент і його діяльність.
3. Створення армії «нового зразка». О.Кромвель.
4. Страта короля.
5. Результати революції.
Висновки
ІІІ. Закріплення /Підсумок, оцінювання/: (20хв.)
- Що стало головною причиною революції в Англії?
- Що дало змогу парламенту здобути перемогу над королем?
- У чому полягає головне значення подій 1640-1660рр.?
ІV. Домашнє завдання:
Ст.. 140-145. Повторити «Нідерландську революцію». О.Кромвель – повідомлення.
Записати в зошиті визначення «революція соціальна».
Актуалізація опорних знань:
Англія ХVІ ст.: Соціально-економічна розвиток, політична система, вплив ВГВ, Реформація.
Робота 2 груп:
1) Позитивні зміни у соціально-економічному та політичному розвитку Англії на початку ХVІІ ст.
2) Гальмо розвитку Англії початок ХVІІ ст.
1. Чому зросла опозиція Карлу І?
2. Прояви революції.
3. Які 2 сили боролися між собою?
4. Причини поразки «круглоголових».
5. Які особливості армії «нового зразка»?
6. Що дало парламенту можливість стратити короля?
7. Результати революції.
Вчитель допомагає групам розкрити питання. При потребі акцентує увагу на важливому питанні. Задає запитання з метою закріплення.
Повторювально-узагальнювальний урок до теми «Україна у період загострення кризи радянської системи (1965-1985рр.).
Мета: - Повторити і узагальнити знання, отримані з даної теми.
- Вчити учнів спів ставляти історичні події України та СРСР,
всесвітньої історії (міжнародна політика УРСР).
- Сприяти розвитку умінь самостійно відшукувати історичну
інформацію за темою, критично ставитись до неї.
- Розвивати уміння аргументовано, на основі історичних фактів,
обстоювати власні погляди на проблему, толерантно ставитись до
протилежних думок.
- Сприяти вихованню активної громадської позиції.
Обладнання: портрети М.С. Хрущова, Л.І. Брежнєва, заготовлені ватман (6 шт.) + фломастери (2 шт.), картки (діячі культури, хронологія, політичні діячі), карта, хрестоматія, підручники різних авторів.
Промисловість
1. Особливість економічного розвитку України – нижчий промисловий потенціал від середніх показників СРСР. Велика диспропорція між високо індустріальними областями і не дуже розвиненими західними регіонами.
2. Реформи 1965р.
- ліквідація раднаргоспів, повернення до галузевої системи управління;
- незмінність комунально-адміністративної системи, посилена централізація та бюрократизація;
Середина 70-х років
- скорочений приріст продовольчої праці;
- знижені темпи промислового розвитку;
- уповільнені темпи запровадження НТР;
- якість продукції (1966-1970рр. – 1/3 продукції не відповідає стандартам)
- БАМ – маса соціальних проблем
2-га половина 60-х років:
- надіндустріальна перевантаженість;
- виробництво предметів споживання відстає від потреб населення;
- екстенсивний розвиток (зношеність основних виробничих фондів досягла 50-60% (чорна, кольорова металургія, паливно-енергетичний комплекс, хімічний комплекс), «довгобуди»);
- нарощування паливно-енергетичної та хімічної бази;
- сировинна та екологічна криза;
- атомна енергетика (без наукового обґрунтування);
- густонаселені пункти південно-західні, південні економічні райони, межиріччя Дніпра, Десни, Прип’яті;
- штучні моря на Дніпрі;
Найбільші в Європі Придніпровська, Зміївська, Бурштинська ТЕС.
Кінець 70-х-80-х рр..
- спад виробництва: майже 40% промислових робітників працювало вручну і 60% – в будівництві;
- національний доход в Україні – план на 37-39%, фактично – 28%, 1985 рік – 39%.
1976-1980/ 1979 – спроби вдосконалити господарські механізми і систему планування – невдало.
1981-1985рр. – в 2 рази зменшилась рентабельність підприємств, старіли виробничі фонди: спрацьованість 1981р. – 28%, 1985р. – 43%.
Торгово-економічні відносини:
80% СРСР – експорт – нафта, газ, ліс, вугілля, сировина.
5% – готові вироби, машини, устаткування.
Політика
- диктату
* Нав’язування соціалізму Чехословаччині (війська СРСР + Польща + НДР + Угорщина + Болгарія), 21 серпня 1968р. – «Празька весна», «захист завоювань соціалізму».
* Антисоціалістичні тенденції розвитку в Польщі в 70-80-ті рр. СРСР ввести війська не наважився.
- загострилися відносини з Китаєм – 1969р. – збройна сутичка;
- розрив дипломатичних відносин з Ізраїлем – 1967р. (арабо-ізраїльські війни 1967, 1973) – СРСР підтримав арабські країни, загострення конфронтації в регіоні.
- курс розширення сфери впливу в Азії, Африці, Латинській Америці.
СРСР підтримали:
* підтримка кубинської інтервенції в Анголу;
* допомога у боротьбі Народного фронту визволення Мозамбіку;
* конфлікт в районі Африканського Рогу (Сомалі, Ефіопія);
* вторгнення військ В’єтнаму до Кампучії (Камбоджі);
* смертельний удар «розрядці» - Афганістан (СРСР – «імперія зла»).
- 1982-1984 рр. – стримання розміщення ракет середньої дальності в Європі та США.
Суспільно-політичне життя
– курс на стабілізацію та консервацію
- консервативні тенденції (дніпропетровське угрупування);
- ідеологічна реабілітація сталінщини (замовчування репресій, виправдання колективізації, перекручення причини невдач у 1941-1945рр.);
- вплив військово-промислового комплексу на політичні рішення вищого партійного керівництва;
- Л.Брежнєв – Маршал СРСР …….
- 70-ті – культ особи Л.І. Брежнєва
- вище партійне керівництво – формування вищих партійних та державних органів від різних бюрократичних інститутів (союзних, республіканських, комсомольських, профспілкових, партапарат., урядового апарату, міністерств, відомств.)
«інституційний плюралізм» вищі партійні органи представляли владні інститути, громадські організації і навіть інтереси окремих республік.
- законодавство – декларативний характер, не підкріплено гарантіями, правовим механізмом, правовий нігілізм.
Культура та духовне життя
- русифікація, ідеологізація, денаціоналізація;
- спільність радянського народу;
- «маланчуківщина».
Тема№8. Міжнародні відносини. (11кл.)
Урок №1. Поділ світу на два ворогуючих блоки (друга половина 40-х – перша половина 50-х рр..).
Мета:
- Вивчити з учнями міжнародні відносини другої половини 40-х – першої половини 50-х рр., з’ясувати причини «холодної війни», її прояви, ініціаторів;
- Сприяти розвитку аналітичного, критичного мислення;
- Сприяти формуванню активної громадянської позиції, вихованню відповідальності за прийняття рішення перед людством.
Обладнання: карта світу, підручник, картки.
І. Оргмомент.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
пропагандистська війна;
ідеологічні диверсії;
регіональні конфлікти;
«третій світ»;
економічна війна;
технічна війна;
гонка ракетно-ядерних озброєнь;
боротьба розвідувальних служб;
глобальне військове протистояння;
стратегія взаємного ядерного залякування;
протистояння військово-політичних блоків;
гонка космічних озброєнь;
поняття «холодна війна».
Винуватці розв’язання холодної війни6
США США,СРСР СРСР
Учні відмічають свою думку на лінійці.
Стор. 499 (ам. І ст.. Артур Шлезінгер – молодший)
ІІІ. Вивчення теми.
Стратегія «Джигсоу ІІ»
Завдання: скласти в групах план пункту у вигляді основних понять і положень. (або схем).
1. Початок «холодної війни»
а) Сталін, Черчіль, Трумен.
б) 1944р. – Сталін – Черчіль – поділ зон впливу, утворення Пд.-Сх. Європи. (Рим – 90%, Болгарія, Угорщина – 80%, Югославія – 50%(переважання СРСР), Греція – 90% (переважання Англії).
в) США – право великих і малих держав на самовизначення;
г) процес встановлення радянського домінування в Сх. Європі;
д) Дж. Кеннан – «довга телеграма» (8 тис. слів) – ідея «стримування комунізму).
е) екс-прем’єр-міністр Великої Британії Черчіль, Вестмінстерський коледж м. Фултон штат Міссурі – над Сх. Європою впала «залізна завіса», тому необхідно «об’єднання всієї потужності англосаксонського світу» в боротьбі з міжнародним комунізмом. Розв’язання «холодної війни» - березень 1946р.
є) СРСР – територіальні претензії до Туреччини.
СРСР КНР
Іран
Туреччина (базу ВМФ у Дарданеллах)
Африка – Тріполітанія (Лівія) (іт. Колонія) (база для флоту в Середземному морі)
Сх. Європа
ж) причини «холодної війни» - стор. 500.
2. Доктрина Трумена
а) доктрина Трумена – «заповнення вакуумів»;
б) промова Трумена на Конгресі США 12.03.1947р. 400 млн. дол. «вільним народам» на допомогу у боротьбі з зовнішнім тиском. (Туреччина, Греція).
в) 15.05. 1947р. – закон, згідно якого США + Греція, США + Туреччина = американська місія з широкими повноваженнями;
г) прояв стратегії «стримування комунізму».
3. НАТО і Варшавський договір.
а) військово-політичні союзи:
- 02.09.1943р. – конференція американських держав. Ріо-де-Жанейро – договір про захист західної півкулі від загрози комунізму.
- 17.03.1948р. – «Захід союз» – співробітництво, самозахист Велика Британія, Франція, Бельгія, Голландія, Люксембург;
- Трансатлантичний військово-політичний союз – 04.04.1949р. – Вашингтон – 12 держав. Північно-Атлантичний Пакт утворення воєнно-політичного блоку НАТО: США збройні сили в країнах блоку, 1955+ ФРН.
50-ті Пд.-Сх. Азія – СЄАТО – 1954р. Маніла (Філіппіни) (8пр.)
Багдадський пакет – СЄНТО – 1955р. (5 пр.)
СРСР 1949р. – РЕВ, 14.05.1955 – ОВД.
4. Перші воєнні сутички.
а) «берлінська криза» – 24.06.1948 -12.05.1949;
б) Корейська війна – 25.06.1950-27.07.1953.
5. Рух за мир.
6. Робота з документами
7. Закріплення (питання після параграфа)
ІV. Підсумок уроку.
V. Д/з: 498-507, документи.
Спроби повороту від «холодної війни» до співробітництва (друга половина 50-х – 60-ті роки).
Мета:
- Вчити порівнювати, пояснювати, аналізувати, критично оцінювати історичні факти періоду другої половини 50-х – 60рр., діяльність Хрущова та Кеннеді, спираючись на отримані знання на основі альтернативних поглядів на проблеми;
- Вчити зміст міжнародної політики другої половини 50-х – 60рр.;
- Сприяти розвитку мовлення, аналітичного розвитку;
- Сприяти вихованню толерантного ставлення до протилежних думок, відповідальності за збереження миру на планеті.
Обладнання: Карта світу, підручник, матеріали преси.
І. Оргмомент.
Активізація опорних знань: холодна війна, доктрина Трумена,режим Батісти, Ф. Кастро, Бізонія.
ІІ. Вивчення теми.
1. Проблеми роззброєння.
2. Карибська криза /документ ст.. 511-512/.
3. Договір про заборону випробовувань ядерної зброї.
4. Палестинська проблема /ст.. 454-457/.
5. Втручання наддержав у внутрішні справи інших країн «Берлінська стіна».
6. Становлення Руху неприєднання.
1) - 1+3 – І група (Стратегія «Джигсоу ІІ»)
- 2 – ІІ група
- 4 – ІІІ група опрацювання підручника
- 5 – IV група в групах експертів.
- 6 – V група (за пунктами)
2) повернення в «сім’ю» - опрацювання в групі всього параграфа, документи!!! (альтернативна оцінка).
3) Закріплення /пит.. ст.. 511/
4) Підсумок уроку.
5) Д/з: ст.. 5-8-513.
Курс на розрядку міжнародної напруженості та його зрив (70-ті – перша половина 80-х рр..)
Мета:
- Вчити учнів спів ставляти історичні події в кількох країнах;
- Вчити аргументовано, на основі історичних фактів обстоювати власні погляди на питання дотримання учасниками Хельсінкської наради заключного акта, толерантно ставитися до протилежних думок;
- Вчити порівнювати, пояснювати, аналізувати, критично оцінювати історичні факти та діяльність осіб, спираючись на отриманні знання;
- Розвивати мовлення, комунікативність, аналітичне мислення;
- Сприяти вихованню активної громадянської позиції, товаристськості, взаємодопомоги.
Обладнання: політична мапа світу, витяг із заключного акту наради з питань безпеки і співробітництва, підручник.
І. Оргмомент.
ІІ. Активізація опорних знань:
Побудувати асоціативне гроно:
СРСР – 70-80-ті рр. (І пол..) - Брежнєв (1982) Андропов (1955) Горбачов.
США – Ніксон, Форд, Картер, Рейган.
ІІІ. Вивчення теми.
1. Передумови розрядки міжнародної напруженості.
наддержави СРСР, США.
протистояння розрядка
70-ті
- паритет (військово-стратегічний);
- усвідомлення наслідків ядерного конфлікту;
- взаємозалежність, неможливість поодинці вирішити глобальні проблеми.
2. Нормалізація відносин ФРН з країнами Центральної та Східної Європи.
3. Радянсько-американські угоди.
4. Нарада з питань безпеки і співробітництва в Європі.
5. Проблеми мирного врегулювання конфліктів на Сході.
6. Радянсько-афганська війна.
Робота з документом: Витяг із заключного акта НБСЄ. (ст.. 519)
- У яких країнах Європи на момент підписання заключного акта Наради не виконувались деякі положення Декларації?
IV. Закріплення, Висновки, Підсумки, Оцінювання.
Д/з : ст.. 514-520, табл.. ст.. 519, повт. ст.. 227-240, ст.. 91-121.
Нова спроба звільнитись з-під влади царя.
І. Мазепа – борець за українську державність.
Мета уроку:
- Ознайомити учнів з причинами закінчення Національно-визвольної війни українського народу та необхідністю пошуку союзників.
- Показати Андрусівський договір Росії і Польщі як зраду московського царя, порушення Переяславського договору.
- Допомогти учням створити портрет Мазепи – гетьмана.
- Вивчити з учнями історичну спробу Мазепи звільнитися з-під влади московського царя.
- Сприяти розвитку абстрактного, логічного, аналітичного, критичного мислення.
- Розвивати навички самостійної роботи з текстом.
- Сприяти патріотичному вихованню.
Обладнання: підручник, карта, схеми, кросворд, портрет гетьмана.
Основні поняття:
Самодержець
Червінець
Придворне життя
Державність
Опікує.
Хід уроку
І. Оргмомент.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
- Проти кого боровся український народ в ХVІІ ст..?
- Як називалася ця війна?
- Як довго вона тривала?
- хто очолював повстанців?
ІІІ. Вивчення теми:
1. Необхідність союзників і виходу з війни.
Т (м.) - коріння одне
Схема: У Р (пр..) - віра
П (к.) - дружба рос. та укр. народів
воля відкритість чесність виборність гетьмана присягає народу захищати його |
неволя хитрощі підступність вся влада – цареві народ присягає йому, а цар порушує закони і права |
2. Угода 1954 року в Переяславі.
Обов’язки
1. Козаки наймалися на службу до царя (за платню) 2. Україна зобов’язувалася платити данину яку збирали самі українці. 3. Присяга гетьмана – царю |
1. Допомагати Україні у боротьбі з ворогами 2. Платити козакам за службу 3. не присягнув |
Права Обмеження
1. власне управління - повідомляти царя про дипломатичні контакти
2. свій суд
3. обирати гетьмана - повідомляти царя
4. власне військо - реєструвати, обмеження 60 тис. чол..
Висновок: Україна зберігала свої права. Угода – військовий союз.
1657р. помер Б.Хмельницький.
3. Поділ України Польщею і Московським царством.
В 1667 р. на Лівобережну та Правобережну (2 гетьмана). – угода в с. Андрусові.
Зрада українського народу московським царем.
4. Гетьман І. Мазепа (з 1687р.) – 22 роки.
Портрет
1) Виходець із знатного роду.
2) Високоосвічена людина:
а) навчався в Європі;
б) відвідав Францію, Голландію, Німеччину, Італію;
в) знав мови (латина, німецька, італійська, польська);
г) вишукана манера придворного (писав вірші, грав на кобзі);
д) дипломатичний, розсудливий, виважений.
3) Просвітитель України:
а) опікує школи;
б) будує новий навчальний корпус Київської академії;
в) будівництво церков – осередків православ’я (Київ,Чернігів, Переяслав, Батурин);
г) навчання юнаків закордоном;
д) створив чудову бібліотеку.
4) Мазепа – патріот України, гетьман-борець за українську державність.
5. Спроба звільнитись з-під влади московського царя.
а) 1700-1721 рр. – Північна війна.
б) 07.1907р. – битва під м. Полтавою. (поразка)
в) Причини поразки:
- не зміг підготувати військо;
- частина козаків – у походах;
- ворог сильніший – мало сил;
- більшість козаків і населення Мазепу не підтримали, не розуміли дій Мазепи, не довіряли йому.
ґ) Втеча Бандери (турец. Султан) – 21.09. помер.
г) Розправа Петра 1 /зачитати з документів літописця.
д) значення спроби Мазепи звільнитися від Москви.
IV. Закріплення.
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Б |
Е |
Н |
Д |
Е |
Р |
И |
|
|
|
|
|
2 |
М |
А |
З |
Е |
П |
А |
|
|
|
|
|
|
3 |
П |
Е |
Т |
Р |
О |
І |
|
|
|
|
|
4 |
А |
Н |
Д |
Р |
У |
С |
І |
В |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
К |
А |
Р |
Л |
|
|
|
|
|
6 |
Х |
М |
Е |
Л |
Ь |
Н |
И |
Ц |
Ь |
К |
И |
Й |
|
7 |
Г |
О |
Р |
Д |
І |
Є |
Н |
К |
О |
|
|
|
|
По вертикалі:
1. Щоб покарати за «зраду» І. Мазепи та залякати населення, російські війська зруйнували ….
По горизонталі:
1. Місто, де помер Мазепа.
2. Гетьман, який боровся за відродження української державності.
3. Московський цар, який переміг у 1709р.
4. Село, у якому Польща і Росія в 1667 р. підписали договір про поділ України.
5. Шведський король, союзником якого був Мазепа.
6. Керівник визвольної війни 1648-1657рр. українського народу.
7. Запорозький гетьман, який підтримав І.Мазепу.
V. Підсумок уроку.
Д/з: параграф 26. Додаткове повідомлення, цікаво знати.