Культура і духовне життя в Україні в роки НЕПу.
Тема. Культура і духовне життя в Україні в роки НЕПу.
Політика більшовиків у царині культури. “Українізація”. Г.Гринько, О.Шумський, М.Скрипник. Опір “українізації”.
Українське національне відродження в літературі та його провідники. С.Єфремов. Літературно-художні об’єднання. Літературна дискусія 1925-1928 рр. М.Хвильовий.
Мета. Сформувати у старшокласників уявлення про політику більшовиків в галузі культури, що була офіційно названа культурною революцією. Розкрити значення політики коренізації (для України – “українізації”) для зміцнення новоутвореної державної структури – Радянського Союзу, тим самим хоч на певний період компенсувати втрату політичного суверенітету України.
Познайомити учнів із здобутками і втратами у літературному процесі після жовтневого перевороту, висвітити яскраві постаті українського національного відродження.
Опрацювати історичні відомості про літературну дискусію 1925-28 рр. та її ідейного натхненника – М.Хвильового. Формувати уміння і навички логічно і переконливо висловлювати власні судження, робити самостійні висновки.
Прищеплювати учням почуття національної гідності, самодостатності, виховувати почуття любові до рідної землі, поваги до видатних осіб історичного минулого нашої держави.
Тип уроку. Лекція з елементами бесіди та налізу політичних процесів в культурному житті України періоду 1925-1930 років.
Обладнання: Підручники з історії України та української літератури (для 10 класу), портрети історичних діячів цього періоду, представників національного відродження в літературі, хронологічна таблиця про літературно-мистецькі угрупування, вислови про політичний та літературний процес цього часу, мультимедійна дошка.
Хід уроку
Організаційний момент (здійснює учитель історії). Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчального процесу, постановка проблемного запитання.
Одчиняйте двері –
Наречена йде!
Одчиняйте двері –
Голуба блакить!
Очі, серце і хорали
Стали,
Ждуть…
Одчинились двері –
Горобина ніч!
Одчинились двері –
Всі шляхи в крові!..
П.Тичина
І. План уроку.
1. Політика більшовиків у царині культури в 20-30 роки.
2. Здійснення політики коренізації (для України – “українізації”).
3. Українське національне відродження в літературі та його провідники.
4. Літературно-художні угрупування.
5. Літературна дискусія 1925-28 рр. М.Хвильовий.
І. Слово вчителя історії.
Політика радянського керівництва в галузі культури офіційно була названа
“культурною революцією”. За короткий термін планувалося ліквідувати неписьменність; створити систему народної освіти; сформувати кадри нової інтелігенції; перетворити літературу, мистецтво, гуманітарні науки на інструмент ідеологічного впливу на маси; використати наукові досягнення для соціалістичного будівництва.
Набираюча силу тоталітарна держава не була зацікавлена в докорінному перевороті у свідомості трудящих, підвищенні їхнього культурного рівня. Системі, що формувалася, потрібні були виконавці, а не люди, здатні відігравати активну роль в історичному процесі. Водночас реалізація сталінського «великого стрибка» вимагала певного освітнього і культурного рівня учасників цього процесу. Цим зумовлюється неоднозначний і суперечливий характер культурних перетворень у 20—30-ті роки. Характерними ознаками духовного життя суспільства в цей час стали, з одного боку, новаторство і пошук, ламання стереотипів, залучення широких народних мас до надбань і продукування культури, а з іншого — форсованими темпами наростали уніфікація, централізація, тотальна ідеологізація, загальне зниження рівня культури.
Для розвитку духовного життя суспільства принципове значення мала ліквідація неписьменності. У 1920 р. було створено Надзвичайну комісію для боротьби з неписьменністю, а в травні 1921 р. Раднарком УРСР ухвалив постанову «Про боротьбу з неписьменністю», згідно з якою все населення республіки віком від 8 до 50 років мало вчитися читати і писати. У 1923 р. виникло добровільне товариство «Геть неписьменність!», яке створювало пункти ліквідації неписьменності (лікнепи). їх мережа швидко розросталася. Якщо в 1923 р. у республіці функціонувало 574 пункти ліквідації неписьменності з контингентом 17,1 тис. учнів, то в 1930 р. — вже ЗО тис. пунктів і 1640 тис. учнів. Внаслідок цього в 1927 р. в Україні письменними були 70% дорослого населення в містах і 50% у селах. Всього за два десятиріччя радянської влади в УРСР ліквідували неписьменність майже 10 млн. осіб. У 1939 р. кількість письменних у республіці зросла майже до 85%.
До середини 30-х років, після серії експериментів 20-х років, закінчилося формування радянської системи народної освіти. Було введено обов'язкові державні програми навчання, підручники, жорсткий розпорядок навчального процесу. Школу стали поділяти на початкову, середню спеціальну і вищу.
Бесіда.
- Які ж проблеми визрівали в країні поряд із значними успіхами?
- Хто з відомих українських партійних діячів своєчасно вказував на загострення цих негативних тенденцій?
- Як відбувався процес формування нової української інтелігенції?
Продовжує учитель історії:
(Матеріал для лекції).
Принципово важливою складовою культурних процесів в Україні у 20—30-ті роки була політика коренізації, спрямована на те, щоб надати народам, об'єднаним у СРСР, певної «культурно-національної автономії» — реальної можливості розвивати свої національні культури і мови. Ці ідеї покладені в основу рішень XII з'їзду РКП(б) (квітень 1923 р.), на якому вже чітко були сформульовані основні положення політики коренізації: підготовка, виховання та висування кадрів корінної національності; вра- хування національних чинників при формуванні партійного і державного апарату; організація мережі навчальних закладів усіх ступенів, закладів культури, газет і журналів, книговидавничої справи мовами корінних національностей; глибоке вивчення національної історії, відродження і розвиток національних традицій і культури.
У практичному здійсненні політики коренізації в Україні виокремлюють два аспекти: українізацію і створення необхідних політичних та економічних умов для розвитку національних меншин.
Суть політики коренізації полягає в спробі більшовицького керівництва очолити і взяти під контроль процес національного відродження на окраїнах. Цю тезу можна підтвердити висловами осіб, які у вирішенні національного питання займали діаметрально протилежні позиції. Нарком освіти України О. Шумський вважав, що «зростання української культури й української інтелігенції йде швидким темпом, що коли ми не візьмемо в руки цього руху, він може піти мимо нас»; з ним повністю погоджувався Й. Сталін, наголошуючи: «У заявах Шумського... є деякі слушні думки. Справді, широкий рух за українську культуру і українську громадськість почався і росте на Україні. І віддавати цей рух у руки чужих нам елементів не можна ні в якому разі ».
Після «взяття у свої руки» національного руху О. Шумський та його прибічники прагнули розвивати і поглиблювати національне відродження, а Сталін, який проголошував, що у перспективі нації зіллються, хотів його вихолостити і згорнути.
Політика коренізації була зумовлена багатьма зовнішніми і внутрішніми причинами:
1) оскільки після закінчення громадянської війни територія України та Білорусії була поділена між різними державами, то врахування білоруського та українського чинників стало необхідним елементом формування внутрішньої політики не тільки СРСР, а й Польщі, Румунії, Чехословаччини. Крім цього, саме геополітичне положення Білорусії та України висувало в 20—30-ті роки «білоруське», а ще більшою мірою «українське» питання в епіцентр європейської міжнародної політики. Тому політика коренізації, що стимулювала національне відродження, мала на меті створити у світового співтовариства враження гармонійного і вільного розвитку радянських республік. Формуванню привабливого іміджу СРСР на міжнародній арені мало сприяти і державне піклування про національні меншини;
2) політика коренізації у задумі була засобом пошуку спільної мови з селянством (Сталін неодноразово наголошував, що національне питання в основі своїй — питання селянське), залучити на свій бік національну інтелігенцію шляхом поширення принципових ідей непу (плюралізм, вільний розвиток, певна децентралізація і т. п.) на сферу національних відносин;
3) коренізація мала зміцнити новоутворену державну структуру — Радянський Союз: наданням прав «культур-но-національної автономії», бодай частково, компенсувати республікам втрату політичного суверенітету.
Реальними практичними кроками для здійснення по- ^ літики коренізації (для України — «українізації») стали декрети ВУЦВК від 27 липня та 1 серпня 1923 року, у яких проголошувалася рівність мов і вказувалося на необхідність надання допомоги в процесі розвитку української мови. Згодом була утворена комісія з українізації на чолі з секретарем ЦК КП(б)У В. Затонським, до складу якої увійшли відомі партійні та державні діячі В. Чубар, М. Скрипник, Л. Каганович, О. Шліхтер, М. Попов, О. Шумський та ін. (з усіх членів комісії з українізації уціліли лише Л. Каганович та О. Бойченко — згодом відомий український письменник).
Бесіда
- Хто ж із політичних діячів цього періоду прагнув розвивати і поглиблювати національне відродження?
- (Учні подають повідомлення про діяльність О.Шумського, М.Скрипника, Г.Гринька).
Олександр Якович Шумський (2 грудня 1890 — 18 вересня 1946) — український політичний діяч.
З 1908 року — член Української соціал-демократичної спілки. З осені 1917 року по осінь
1919 року входив до Української партії соціалістів-революціонерів. Входив до складу Української Центральної Ради.
У січні 1918 року Шумський разом з іншими лівими українськими есерами готував у порозумінні з більшовицькими урядами у Петербурзі та Харкові державний переворот з метою встановлення в Україні радянського ладу. З травня 1918 року — один із лідерів боротьбистів. У січні 1919 року ввійшов до складу боротьбистського уряду, який користувався впливом серед повсталих селян Правобережної України, виступив проти Директорії, йдучи на зближення з більшовицьким урядом у Харкові.
З весни 1919 до 1920 входив до Української партії комуністів. Після розпуску партії разом з іншими укапістами ввійшов до складу КП(б)У й був обраний членом ЦК. Належав до партійної групи, яка вимагала усамостійнення КП(б)У від Російської Комуністичної партії. Виступав за те, щоб КП(б)У підтримувала зв'язки з РКП лише через Комуністичний Інтернаціонал. У 1919 — нарком освіти в українському радянському уряді Х.Раковського, 1920 — нарком внутрішніх справ, 1921 — представник УСРР у Польщі.
Після повернення в Україну в 1923-24 був редактором журналу «Червоний шлях», керував відділом агітації та пропаганди КП(б)У. З вересня 1924 по лютий 1927 — нарком освіти УСРР, активно проводив політику українізації. Під час зустрічі з Й.Сталіним у жовтні 1925поставив питання про усунення Л.Кагановича з посади генсека ЦК КП(б)У та заміщення його українцем В.Чубарем. У листі «Тов. Кагановичу та іншим членам ПБ ЦК ВКП(б)У» від 26 квітня 1926 року Сталін поклав на Шумського відповідальність за поширення антиросійських настроїв в Україні. З іменем Шумського був пов'язаний національний ухил — «шумськізм». Під тиском розгорнутої проти нього політичної кампанії на червневому (1926) пленумі ЦК КП(б)У визнав «помилковість» своєї позиції. Звільнений з посади наркома освіти у 1927 і висланий до Москви на другорядну роботу у профспілці. Справа усунення Шумського гостро обговорювалась Комуністичною партією Західної України, що призвело до її розколу на «шумськістів» та прихильників сталінської позиції. Заарештований 13 травня 1933 року за звинуваченням у приналежності до Української військової організації (УВО) — підпільної організації, яка нібито складалася з колишніх членів КПЗУ («шумськістів») і готувала антирадянське збройне повстання (насправді така організація не існувала і була сфабрикована ОДПУ). Засуджений до 10-річного ув'язнення у виправно-трудовому таборі. У 1933-35 перебував на Соловках. Неодноразово звертався з
апеляціями щодо своєї справи до керівних організацій і окремих керівників, зокрема до Сталіна. У грудні 1935 тюремне ув'язнення замінили засланням у Красноярськ. У відповідь на це рішення розпочав голодування, добиваючись повної реабілітації. 9.10.1937 тяжко хворого Ш. знову заарештували у зв'язку зі справою боротьбистів.. У листопаді 1939 справу через хворобу і відсутність матеріалів, які 6 свідчили проти нього, було припинено. У роки війни продовжував домагатися реабілітації. Після закінчення терміну заслання (13.5.1943) через хворобу змушений залишитися у Красноярську. Працював над монографією «Малороси», текст якої знищив у липні 1946, прийнявши рішення про самогубство (про це рішення повідомив в особистому листі до Сталіна). Однак спроба самовбивства виявилася невдалою. Вбитий за особистим розпорядженням Сталіна, Хрущова та Кагановича по дорозі з Саратова до Києва.
Скрипник Микола Олексійович
Микола Олексійович Скрипник (1872-1933рр.) - Державний і громадський діяч. Народився в с. Ясинуватому Бахмутському повіту, Катеринославської губернії в сім’ї службовця. Навчався в Ізюмській реальній школі та Петербурському технологічному інституті. З 1901р. займався революційною діяльністю, за що неодноразово переслідувався, засуджувався до ув'язнення і заслання. Активний учасник встановлення радянської влади в Україні. Один з організаторів створення КП/б/у, член її ЦК (1918р). З квітня 1920 нарком Робітничо-селянської Інспекції УРСР, з липня 1921 р нарком внутрішніх справ УРСР, у 1927 - 1933р. - нарком освіти УРСР. З лютого 1933р - заступник голови РНК УРСР і голова Держплану УРСР.
3 1925р. - член Політбюро ЦК КП/б/у. В 1925 - 1929р. і 1931-1933р. член ЦВК СРСР у 1927 - 1929р. - голова Ради національностей СРСР. У червні 1933р. на пленумі ЦК КП/б/у звинувачений у "націоналістичних збоченнях" і помилках теоретичного і практичного характеру, що й підштовхнуло його до самогубства.
Григорій Федорович Гринько (1890-1938) - радянський політичний і державний діяч, голова Київської міської ради у 1924-25 рр.
Григорій Гринько народився у 1890-му році на Сумщині у родині службовця. Навчався на історико-філологічному факультеті Харківського й Московського університетів, але жоден із них не закінчив, у 1913-му році був виключений з Московського університету за участь у студентських заворушеннях. Член УПСР з 1917-го року, належав до її лівого крила.
3 1919 року член Української комуністичної партії (боротьбистів). Пізніше, як представник ЦК боротьбистів, входив до вищих органів радянської України - Всеукраїнського Центрального Виконавчого Комітету (ВУЦВК), Всеукрревкому. У 1919 році деякий час перебував на посаді народного комісара освіти УРСР.
Після громадянської війни перебував на державній роботі. З серпня 1924-го року до липня 1925-го року був головою Київського губвиконкому, одночасно - головою Київської міської ради. Під час його правління Київську губернію було перейменовано в Київський округ.
У 1930-37 рр. займав посаду наркома фінансів СРСР. У 1937-му році заарештований у справі т.зв. правотроцькистського блоку, у 1938-му році розстріляний.
- Яку мету насправді ставила К.П., розгортаючи політичний процес «українізації»?
- Хто ж чинив опір “українізації”?
ІІ. Слово вчителя літератури.
Лекція (Матеріал для вчителя)
“Українське національне відродження в літературі та його провідники”
Складні й неоднозначні процеси відбувалися в українській літературі та мистецтві. Художнє осмислення суспільних процесів помітно впливало на їх перебіг. 20—30-ті роки в радянській історії — доба суперечлива. З одного боку, під гаслом демократії народ у пориві революційного романтизму і віри у світлі ідеали долав труднощі відбудовчого періоду, закладав фундамент індустріального прориву. З іншого — поступове, але нестримне вихолощення змісту демократичних гасел та принципів, широкий наступ на права людини, утвердження людожерської системи тоталітаризму. Цей клубок протиріч позначився як на змісті й формі мистецьких творів, так і на всьому творчому процесі. Трагічний розкол суспільства, зумовлений революційними подіями 1917—1920 рр., призвів до поляризації мистецького життя. У літературі на початку 20-х років чітко окреслилося дві позиції — радикальна та помірковано-консервативна. Перша постала на ґрунті синтезу модерністських впливів європейської культури та соціального замовлення новоствореної пролетарської держави і була націлена на пошук нових форм та засобів самовираження і світосприйняття. Друга, формуючи нове бачення світу, прагнула не втрачати професійних висот і мистецьких надбань попередніх поколінь. її прибічники наполягали на необхідності базувати новітній літературний процес на творчому переосмисленні національних традицій та класичних зразків світової культури.
Учитель в ході лекції демонструє портрети натхненних співців оновленого життя, таких талановитих поетів і прозаїків, як В.Еллан-Блакитний, П.Тичина, В.Сосюра, М.Ковиловий, В.Підмогильний, Б.Антонечко-Давидович, М.Куліш, М.Зеров, Є.Плужник, Т.Косинка, М.Семенко, Т.Осьмачка.
Бесіда:
- Які ж особливості національного відродження спостерігалися в Україні?
- Чим нас вражає літературний процес в українському письменстві 20-30 років?
- Якими ж підставами керувалась партія, втручаючись у літературний процес?
- Розкажіть про літературно-мистецькі об’єднання, які виникли в цей період? Про що це свідчить? (учень розповідає, посилаючись на таблицю із хронологічним зведенням цих угрупувань).
Літературні об’єднання періоду 20-30 рр.
№ п/п |
Н а з в а |
Роки існування |
Де засновано |
Учасники |
1. |
«Плуг» /спілка селянських письменників/ |
1922 |
Харків, Київ |
А.Головко |
2. |
«Празька школи» |
20-ті рр. ХХ ст. |
Прага, Падєбради |
Є.Маланюк, Ю.Клен, О.Ольжич, О.Теліга та ін. |
3. |
«Гарт» |
1923 |
Харків |
В.Еллан-Блаки-тний /ініціатор/, О.Довженко, В.Сосюра, П.Тичина, М.Хвильовий та ін. |
4. |
«Ланка» |
1924 /з 1926 – МАРС/ |
|
В.Підмогильний, Г.Косинка, Б.Антоненко-Давидович, Т.Осьмачка, Є.Плужник та ін. |
5. |
ВАПЛІТЕ /спілка проле- тарських письменників/ |
1926 - 1928 |
Харків |
М.Хвильовий /ініціатор/, М.Куліш /президент/, В.Сосюра, П.Тичина, Ю.Яновський, О.Довженко, П.Панч /25 осіб/ |
6. |
«Молодняк» /організація молодих письменників/ |
1926-1932 |
Харків |
|
7. |
Неокласики |
20-ті рр. ХХ ст. |
Київ |
М.Зеров, М.Рильський, П.Филипович, М.Драй-Хмара, Ю.Клен /Освальд Бургардт/ |
8. |
ВУСПП |
1927 |
Харків |
У протиставлен-ня ВАПЛІТЕ, неокласикам, МАРСу… |
9. |
«Танк» /відг. «празької школи»/ |
1929 |
Варшава |
Ю.Липа, Є.Маланюк, О.Теліга |
10. |
СПУ /спілка письменників України/ |
1932 |
Україна |
«слухняні» письменники України |
Учні роблять конспект цього повідомлення у власних зошитах.
Розповідь учителя про літературну дискусію 1935-38 років.
(Матеріал для лекції)
Особливо резонансною була літературна дискусія 1925—1928 рр., яка дуже швидко вийшла за межі літературних проблем. Розпочавшись із пристрасного виступу М. Хвильового проти графоманства, імітаторства, пристосуванства, дилетантизму та хуторянства, які засмічували українську літературу, вона піднялася до з'ясування суперечностей процесу духовного відродження. Під час дискусії було зроблено спробу визначити орієнтири подальшого розвитку національної культури, створити естетичну концепцію, яка ґрунтувалася б на органічній єдності традицій і новаторства.
Після висунення М. Хвильовим гасла «Геть від Москви!» , реальний зміст якого полягав у відмові від стилю та канонів російської літератури, а не в закликові до політичного розмежування, під тиском офіційної влади дискусія була переведена в політичну площину: письменника почали звинувачувати в націоналізмі, підштовхуванні народу України до виходу з СРСР.
Ці звинувачення становили основу політичного ярлика «хвильовізм», якого чіпляли представникам творчої інтелігенції, у чиїх поглядах і творчості простежувався національний акцент. Учасники літературної дискусії звертали увагу на приховану за лаштунками «червоної просвіти» небезпечну тінь літературного чиновництва, потяг до адміністративного стилю керівництва художніми процесами.
Учень робить повідомлення про участь у цій дискусії її першого натхненника й організатора М.Хвильового.
Бесіда (живий діалог з учнями).
- Які ж визначальні проблеми порушувалися літературною дискусією?
- Чому літературна дискусія захлинулася?
- Що спричинило самогубство М.Хвильового?
Підсумок уроку.
Учні дають відповіді на проблемні запитання.
- Якими були тенденції у розвитку української культури в 20-30 роках?
- Які ж сили того періоду були зацікавлені у припиненні процесу національного відродження в Україні? Чому це сталося? (протистояти?)
Оголошення результатів навчальної діяльності учнів. Відзначити тих, хто був активним і виявив високий рівень знань і вмінь.
Домашнє завдання:
з історії України : підготуватись до семінару
з літератури: з’ясувати у формі тез основні естетичні орієнтири, поставлені М.Хвильовим перед українськими письменниками.
САВЧЕНКО ОЛЬГА ЄВГЕНІЇВНА –
учитель історії (вчитель вищої категорії,
вчитель-методист)
ПАНЬКОВА НАДІЯ ІВАНІВНА –
учитель української мови та літератури,
( вчитель вищої категорії, вчитель-методист)
Немішаївської ЗОШ № 2 І – ІІІ ступенів,
Бородянського району, Київської області